xml = $xml; } function _struct_to_array($values, &$i) { $child = array(); if (isset($values[$i]['value'])) array_push($child, $values[$i]['value']); while ($i++ < count($values)) { switch ($values[$i]['type']) { case 'cdata': array_push($child, $values[$i]['value']); break; case 'complete': $name = $values[$i]['tag']; if(!empty($name)){ $child[$name]= ($values[$i]['value'])?($values[$i]['value']):''; if(isset($values[$i]['attributes'])) { $child[$name] = $values[$i]['attributes']; } } break; case 'open': $name = $values[$i]['tag']; $size = isset($child[$name]) ? sizeof($child[$name]) : 0; $child[$name][$size] = $this->_struct_to_array($values, $i); break; case 'close': return $child; break; } } return $child; } function createArray() { $xml = $this->xml; $values = array(); $index = array(); $array = array(); $parser = xml_parser_create(); xml_parser_set_option($parser, XML_OPTION_SKIP_WHITE, 1); xml_parser_set_option($parser, XML_OPTION_CASE_FOLDING, 0); xml_parse_into_struct($parser, $xml, $values, $index); xml_parser_free($parser); $i = 0; $name = $values[$i]['tag']; $array[$name] = isset($values[$i]['attributes']) ? $values[$i]['attributes'] : ''; $array[$name] = $this->_struct_to_array($values, $i); return $array; } } ?> Томчо Томов: Медиите трябва да изпращат ценностни послания
Новини
Томчо Томов: Медиите трябва да изпращат ценностни послания  Томчо Томов: Медиите трябва да изпращат ценностни послания
16.09.2015
Източник: БСК

Медиите трябва да изпращат ценностни послания и да формират нагласи у младите хора, че за да постигнеш успех, трябва да инвестираш в себе си. Това коментира в интервю за Bulgaria On Air д-р Томчо Томов, ръководител на Националния център за оценка на компетенциите към БСК. По думите му „днес медиите, интерпретирайки действителността, моделират съзнанието на хората, качеството на мислене, ценностите и нагласите в обществото".

Повод за коментара му е предстоящата на 5 октомври конференция „Образование и медии", организирана от медийна група Bulgaria On Air и Bloomberg TV. Българската стопанска камара е партньор на събитието.

Д-р Томов коментира какви са тенденциите сред компаниите да обучават служителите си и дали са чести практиките за стимулиране на развитието на компетенциите.

Ето и пълният текст на интервюто:

Г-н Томов, какви допълнителни знания са необходими най-често за новоназначените ви служители според спецификата на индустрията, в която работите?

В рамките на проект „Създаване и внедряване на информационна система за оценка на компетенциите" БСК проведе серия от национални проучвания на удовлетвореността на работодателите и студентите от подготовката в системата на висшето образование и качеството на реализация на младите специалисти. Според анкетираните има сериозни проблеми в нивото на специфичните за професията (специалността) практически познания и умения относно:

техника, технологии и бизнес процеси в съответната индустрия;
промишлени стандарти;
нормативна уредба;
бизнес анализ, планиране и прогнозиране;
управление на иновации, развойна и внедрителска дейност;
системи за безопасност;
работа с информация и специализиран софтуер, рефлексивно учене, готовност за продължаващо учене и усъвършенстване.

По отношение на преносимите знания и умения нарастват потребностите на пазара на труда от:

интердисциплинарни познания; хибридни умения, комбинации от технически умения,
маркетингов нюх, вътрешно предприемачество;
специализирани познания по функционален мениджмънт (екология, качество, иновации,
маркетинг, корпоративни финанси, управление на риска, управление на знанието,
управление на човешките ресурси, управление на проекти, управление на конфликти);
езикови познания и работа с втори и трети език;
аналитично, иновативно и креативно мислене, емоционална интелигентност;
умения за работа в екип, лидерство, решаване на проблеми, убеждаващо въздействие,
фокус върху клиента, успешни продажби и водене на преговори;
умения за управление на времето и управление на стреса.


Обучавате ли новоназначените служители допълнително? Колко често ви се случва? За всеки или за всеки втори нов служител?

Според проучванията на БСК около 24% от предприятията (предимно големите и тези с международно участие) прилагат целенасочено въвеждащи програми за новопостъпилите служители. Те включват, както въвеждащо обучение, така и форми на консултиране, менторство и коучинг. Около 25% от предприятията проучват потребностите от обучение и прилагат съобразени с тях програми за обучение на своите служители.

Останалите предприятия осъществяват периодични обучения под натиск на ситуацията - при промяна в нормативни актове, на техническо оборудване и внедряване на нови технологии.

Забелязвате ли желание у служителите си да научават нещо ново, което да използват в работата си?


Това желание зависи до голяма степен от културата в организацията и политиките на мениджмънта за мотивиране и стимулиране на активността в професионално-личностното усъвършенстване. За съжаление предприятията, които прилагат такива системи, които мотивират и възнаграждават усилията на своите служители да развиват компетентността си, да проучват новости, да усвояват добри практики и да предлагат иновации и подобрения, са под 20%.

По-младите или по-опитните служители имат по-често и повече желание да научават нови неща?

До известна степен това е поколенчески проблем. При служителите с по-голям опит често се задействат психологически бариери към новото. Но и те могат да бъдат ангажирани и мотивирани, ако се прилагат адекватни форми и методи на обучение. Изобщо желанието за ново познание и усъвършенстване в посока на промените не зависи толкова от възрастта, колкото от качествата, нагласите, стремежите и поведенческите модели на личността.

Как медиите могат да помогнат в образованието на младите хора и обществото?

Без да преувеличавам, бих казал, че днес медиите, интерпретирайки действителността, моделират съзнанието на хората, качеството на мислене, ценностите и нагласите в обществото. Това е едновременно власт и отговорност. Медиите трябва да изпращат ценностни послания и да изграждат нагласи у младите хора, че „вратата към успеха се отваря отвътре, а не отвън". Че за да постигнеш успех, трябва да инвестираш в себе си. Че човек държи съдбата си в собствените си ръце и от неговите амбиция, знания, умения и компетентност зависи качеството му на живот. Стремежът към познание, към непрекъснато усъвършенстване е критично важен за жизнеността на съвременното общество и за реализацията на младите хора в условията на икономика, основаваща се на знанието.

Имат ли място медиите в процеса на образование?

Да, в различни аспекти:

От една страна, медиите трябва да представляват, да осъществяват обществен контрол и да отстояват обществените интереси, свързани с достъпа до качествено образование и ефективността на публичните средства, вложени в образователната система.
От друга страна, медиите и особено електронните разполагат с много по-атрактивни средства за комуникация, представяне на информация, въздействие върху личността и развитие на човешката култура. Образованието чрез средствата за масова комуникация развива когнитивните умения, способностите за селекция на информация, критичното и аналитичното мислене, креативността, стимулира и структурира ученето през целия живот. Различните медийни техники могат успешно да формират култура на знанието, любознателност, емоционално преживяване и интерес към ново познание. Интернет, който е основният източник на информация за младите хора, предоставя множество предизвикателства в тази насока.




КОНФЕДЕРАЦИЯ НА НЕЗАВИСИМИТЕ СИНДИКАТИ В БЪЛГАРИЯ БЪЛГАРСКА СТОПАНСКА КАМАРА КТ Подкрепа