Новини
Иван Костов, ИКЕМ: България има голям потенциал в сферата на електрическата мобилност Иван Костов, ИКЕМ: България има голям потенциал в сферата на електрическата мобилност
25.03.2014
Източник: Агенция "Фокус"

Иван Костов, главен секретар на Индустриален клъстер „Електромобили” (ИКЕМ)в интервю за Агенция „Фокус”

Фокус: Господин Костов, стана ясно, че електрическата мобилност се отделя в нов бранш в България? Какви са предизвикателствата пред него?

Иван Костов: Както пред всеки един нов бранш, електрическата мобилност трябва да се обособи, трябва да очертае своите параметри, индустриалните си участници и съответно пазарът, който да ползва неговите продукти. В този аспект имаме едно предимство, че започваме на чисто. Няма ги наслагванията, които са при утвърдените вече браншове. В същото време трябва пък да се справяме с предизвикателствата на новите технологии и на това, че тепърва се обособява и производство, и пазар. Смятаме, че в 4-те години, в които съществуваме, сме се развили и, че ще се справим с тази задача.

Фокус: Какви трудности има пред Вас?
Иван Костов: Предимно свързани с икономическото състояние на България, с неясната политическа обстановка. Първо трябва да се създадат условия от гледна точка на законодателство и нормативна база, които да проправят пътя за навлизането на електрическата мобилност като процес. Следващите проблеми са свързани с необходимите инвестиции за иновации и за производство, тъй като това все пак е една нова сфера на бизнеса. Третата група проблеми е от гледна точка на изграждането на пазара. Те нещата са свързани – производството и пазара. В тези основни групи виждаме проблемите. Разбира се, всичко това е решимо, стига да се работи правилно.
Фокус: Казахте, че в момента няма правна уредба. Какво трябва да залегне в нормативните текстове по отношение на електронната мобилност.
Иван Костов: Констатацията, че не съществува правна уредба изобщо, не би била вярна. Доста неща се направиха до този момент. Мога само да ги споделя. Едното е в Закона за устройството на териториите – зарядната колонка вече съществува като преносим обект и се регламентира нейното инсталиране. Освен това в Закона за обществените поръчки, със съдействието ни бяха вкарани в раздел „Транспорт” процент при поръчки за транспорт да бъде електрически такъв. Отделно има в общинските законодателства. Примерът е в София, където електрическите автомобили могат да спират безплатно в синя и зелена зона и да паркират. Има създаден, разбира се, и един план, който беше подписан от правителството на ГЕРБ, обхващащ 2012 г. – 2014 г., за насърчаване на електрическата мобилност. Искаме да стъпим върху направеното досега и да изградим една национална програма за електрическа мобилност на България до 2025 г., където освен основните постановки да направим и т.нар. пътна карта за реализация на този план. Смятаме, че стъпвайки върху това, което е направено до момента, и реализирайки се бъдещите необходими стъпки в нормативната уредба и законодателството, вече ще се получи един строен механизъм и проблемите ще намаляват.
Фокус: А кое от тези неща се очертава като най-важна стъпка?
Иван Костов: Това ще бъдат механизмите за насърчаване и на производството, и на потреблението. Европейската практика е такава, че в един определен етап, не изцяло, а за определено време, когато се сметне за нормално, електрическите автомобили и изобщо електрическите превозни средства са насърчавани чрез редица мерки, които обхващат Данък добавена стойност (ДДС), такса за регистрация, такса за ползване на съответното превозно средство и т.н. Т.е. да се даде едно предимство за известен период от време, за да може да стане това превозно средство привлекателно за купувачите. А в същото време подобен тип облекчения може да има и за производителите и да могат продавачи и купувачи да се срещнат на пазара и този пазар да се развие. Ние помним как бяха нещата с компютърната техника преди години, когато всичко беше много скъпо. Сега е много достъпно. По същия начин ще се развият процесите и в електрическата мобилност.
Фокус: В какво състояние към днешна дата е пътната инфраструктура за зареждане на електроавтомобили?
Иван Костов: В начална фаза. Толкова, доколкото клъстера и неговите членове имат изградени зарядни колонки в София и в страната. Но предвид това, че известен брой станции са свързани с известен брой автомобили, които трябва да се движат по пътищата, това е нормално. Като клъстер имаме създадена българска зарядна колонка, която работи през мрежата на мобилен оператор. В момента сме в преговори с определени мобилни оператори, които да бъдат гръбнака на свързаността на една такава национална мрежа и имаме готовност да започнем разпространяването на такива колонки. Още повече че имаме подписани и рамкови споразумения с някои от общините в България, което ще ни даде възможност да ускорим този процес. Наши членове са и ЧЕЗ, и EVN, така че смятаме, че в рамките на професионалната общност сме създали предварителното условие да се ускори процеса за монтаж и за използване на зарядни колонки.
Фокус: Увеличава ли се броят на електрическите превозни средства у нас?
Иван Костов: Да, увеличава се. Основно това са двуколесните превозни средства, които са електрическите скутери. Там има известен бум в продажбите. Също така има значително увеличаване на продажбите на хибридни автомобили, които дават възможност автомобилът да бъде използван на електричество, но в същото време да има и съответната възможност да изминава повече километри, когато това се налага. Имаме наш член с такъв автомобил. Той е един хубав пример в това отношение – Опел „Ампера”, който дава възможност да се изминат 100 км със зареждане на акумулаторите и след това още 500 км, когато заработи двигателят на автомобила, който работи в режим на електрически генератор, т.е. използва се за производство на електроенергия. Та в тази връзка и по този начин продажбите за тази година са скочили почти двойно спрямо тези от миналата година. Да не кажем продажби, но да кажем броят на регистрираните превозни средства по пътищата.
Фокус: Преди година в интервю за Агенция „Фокус” председателят на Управителния съвет на клъстера, г-н Левков, прогнозира, че през 2013 г. и общините, и логистичният бизнес ще направят първите покупки на електро превозни средства. Сбъдна ли се тази прогноза?
Иван Костов: Сбъдна се дотолкова, доколкото има забавяне на цялостния икономически живот на страната. Но „Speedy” закупиха 20 електрически автомобила „Рено”. Отделно български общини се насочват към използването на електрически автомобили, каквато е общината в Ловеч, с която ние сме в напреднала фаза за реализация на модел, в който в централната градска част ще се използват електрически автомобили за сметоизвозване в парковете на града. Така че в това отношение този напредък е факт. Друг е въпросът, че на нас би ни се искало да е много по-голям, но това са реалностите.
Фокус: Чували ли сте за нарушения на добрите практики в бранша, след като към момента все още няма национална рамка, която да регламентира електрическата мобилност?
Иван Костов: Надяваме се, бихме искали да е вярно, че съществуването на една професионална общност, каквато е клъстера „Електромобили” слага ясни правила и стандарт във взаимоотношенията в този бранш. Засега няма проблем в това отношение.
Фокус: България как стои на световния пазар за електромобили. Можем ли да бъдем конкурентни на големите технологично развити държави?
Иван Костов: България има много потенциал в тази сфера. Наши членове са и БАН, Института по електрохимия към БАН, големите технически университети. Виждаме потенциал в колегите за ноу-хау и за разработка на определени технически модули и там е една от основните ниши, в които България може да намери място си. Другата ниша е в сферата на услугите, където ние може да профитираме и да създаваме работни места от това, че използваме една изградена вече инфраструктура за предлагане на този тип услуги. За съжаление по отношение на производство на електрически автомобили, знаем, че това е една от болните теми за българската индустрия и все още с малки изключения нямаме български производства. Надяваме се да работим в тази сфера, защото и нашият девиз е такъв, че електрическата мобилност в България трябва да стане с българско участие.
Фокус: Очаквате ли подкрепа от институциите в страната за подпомагане на производството?
Иван Костов: Определено, и тази подкрепа очакваме да се изрази в междуведомствена работна група между отделните заинтересовани министерства, която група да създаде този план за електрическа мобилност на България до 2025 г., пътната карта за това. И смятаме, че по този начин, където всеки ще регламентира своето участие, ще създадем предпоставката за създаването на българската индустрия.
Фокус: Съвсем скоро се раздадоха годишните награди на индустриалния клъстер. Кои са победителите в отделните категории?
Иван Костов: За трета година връчваме тези награди. Учредихме ги, за да могат да бъдат насърчени българските производители. Тази година голямата награда получи „Транспортна електроника 91” от Пловдив. Те участват по проект за конкурентоспособност заедно с членове от „Автомотор корпорация”. Продуктът, за който бяха наградени е една конверсия на „Ситроен – Берлинго”. Т.е. това е процес, в който автомобилът от бензинов или друг двигател става електрически. Те са създали този прототип, този модел, което е едно значително постижение, защото е възможност за българско производство, макар и не изцяло. Другите наградени са в няколко категории. Наградените в бизнес категория са „Шрак техник” за това, че развиха своя бизнес в предоставяне на електрични елементи за българските зарядни колонки, инженерът на нашата колонка – инж. Гарев. Отделно имаме номинация и награда в частта за образование и наука. Това е на нашия член – ВТУ „Тодор Каблешков”. Те заедно с колеги от Техническия университет създадоха един прототип на българска голф количка от дизайна до крайната реализация. Така обхващаме една гама за насърчаване – от производството, през науката и бизнеса като продукти
Фокус: Кой присъства на това събитие и от кои институции получавате морална подкрепа?
Иван Костов: Зам.-министърът на икономиката, Анна Янева, връчи голямата награда. Бяха връчени награди от кмета на Божурище, г-н Аспарухов, г-н Казанджиев, кметът на община Ловеч. Също така имаше представител на „София тех парк”, в лицето на техния изпълнителен директор. Ние сме благодарни за тази подкрепа и смятаме, че в лицето на тези хора, ще я намираме и за в бъдеще.


Василена ЙОРДАНОВА




КОНФЕДЕРАЦИЯ НА НЕЗАВИСИМИТЕ СИНДИКАТИ В БЪЛГАРИЯ БЪЛГАРСКА СТОПАНСКА КАМАРА КТ Подкрепа